3 Prospek Masa Depan Harimau Malaya Yang Patut Cuba Nasib Di Liga Thailand


Dengan Thailand mengumumkan bahawa mereka akan membuka pintu untuk dua lagi import Asean pada musim depan, kini adalah masa yang baik untuk pemain bola sepak tempatan muda kita untuk menyertai salah satu liga bola sepak paling kompetitif di rantau ini. Di sini saya melihat tiga anak muda yang boleh bergerak ke luar negeri musim depan.

Nik Akif Nik Mat (Kelantan FA)

Hanya 19 tahun pada tahun ini tetapi sudah menjadi pemula bagi Kelantan di Liga Super Malaysia musim ini, Nik Akif Syahiran telah bertambah baik selepas bertanggungjawab ke atas kelab Kelantan selepas pasukan Pantai Timur memutuskan untuk menggugurkan beberapa pemain tengah mereka yang berpengalaman seperti Badhri Radzi dan Morgaro Gomis musim ini.

Skuad terakhir tendangan bebas Nik Akif yang menewaskan Myanmar pada perlawanan akhir AFF Kejuaraan Dunia Ke-19 yang pertama kali diiktiraf sebagai juara lima kali sebelum ini.

Dengan Kelantan yang mungkin bermain di bahagian kedua musim depan, ini akan menjadi 'alasan' yang sempurna bagi Nik Akif untuk meninggalkan Warriors Merah yang menyusahkan dan menuju cabaran baru musim depan.

Setelah bermain selama lebih daripada 500 minit di peringkat kebangsaan tertinggi, Nik Akif harus menuju ke tempat lain musim depan walaupun ia bukan Liga Perdana Thailand T1.

Akhyar Rashid (Kedah FA)




Bermula secara tetap untuk Kedah musim ini, Akhyar Rashid yang juga saudara kandungnya bermain untuk Kedah pada awal tahun 2000, sudah pasti anak Malaysia paling muda sekarang. The Wonderkid Kedah mula mencipta rekodnya di tempat bola sepak Malaysia selepas membantu The Tigers Young mencapai kejohanan AFF Under 19 di Yangon tahun lepas sebelum tewas kepada Thailand di final.

Pada 2018, beliau dinaikkan pangkat ke skuad Liga Super Kedah dan sejak itu telah membuat lapan penampilan dalam liga dan juga menerima panggilan untuk pasukan pasukan senior Malaysia menentang Mongolia pada awal tahun ini.

Dalam kejohanan AFF Under 19 di Indonesia baru-baru ini, Akhyar berada dalam skuad pemenang sehingga pasukan itu harus menghantarnya pulang sebelum perlawanan separuh akhir selepas mengalami kecederaan bahu.

Dia telah membuat penampilan senior dengan Kedah di peringkat tertinggi dan ia akan menjadi berita hebat untuk bola sepak Malaysia dan untuk Akhyar sendiri jika dia pernah membuat ke Liga Liga musim depan.

Hadi Fayyadh (Johor Darul Takzim)




Datang dari sistem belia Johor Darul Ta'zim dan kini berdaftar di skuad Liga Super, Hadi Fayyadh adalah anak muda lain yang sepatutnya membuat perpindahan ke Thailand musim depan.

Dengan JDT bermain di Liga Juara-Juara AFC musim depan, mungkin sukar untuk dia dipilih oleh jurulatih untuk bermain di pasukan pertama kerana usia muda dan kurang pengalaman.

Dia yang berusia 18 tahun tahun ini. Hadi Fayyadh adalah pemain muda yang ideal yang perlu didedahkan lebih kepada pasukan bola sepak pertama musim depan dan Liga Thai akan menjadi platform yang hebat untuknya dan jelas untuk pasukan kebangsaan Malaysia masa depan.

Walaupun perpindahan tetap bukan idea yang baik untuk pemain dan JDT, langkah pinjaman harus dilakukan demi lebih banyak masa bermain dan pada masa yang sama membantu dia menjadi penyerang yang lama ditunggu-tunggu yang diperlukan oleh sepak bola Malaysia sejak Safee Sali melewatinya Perdana.
3 Prospek Masa Depan Harimau Malaya Yang Patut Cuba Nasib Di Liga Thailand 3 Prospek Masa Depan Harimau Malaya Yang Patut Cuba Nasib Di Liga Thailand Reviewed by Abdul Wafi on August 01, 2018 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.